W roku szkolnym 2014/2015 uczniowie klasy IV i V uczestniczyli w programie Nowe Horyzonty edukacji Filmowej w Kinie pod Baranami w Krakowie. Cykl „Świat filmu” składał się z sześciu spotkań( raz w miesiącu do listopada do kwietnia).Każdy pokaz rozpoczynała prelekcja wprowadzająca uczestników w temat podejmowany w danym filmie, następnie odbywała się projekcja filmu i dyskusja. Prelekcje przed seansami przygotowały uczniów do świadomego odbioru filmów, zwracając uwagę na najważniejsze treści i zachęcając do dyskusji.
Cały program NHEF był zgodny z podstawą programowa i rekomendowany przez MEN i Kuratoria Oświaty. Filmy wybrane do tego cyklu miały interesująca fabułę i wprowadzały uczniów w tajniki procesu powstawania filmu.
Uczniowie obejrzeli filmy:
- „Podejmując ryzyko” reż.N.van Kilsdonk,Holandia Temat: Kino po stu latach.
- „Bella i Sebastian” reż. N. Vanier,Francja Temat: Pomagaj przyjaciołom .
- „Nowe legendy miejskie” wspólna praca dzieci i dorosłych Temat: Skąd wziąć pomysł na film?
- „Magiczne drzewo” reż.A.Maleszka,Polska Temat: Zadania scenografii i kostiumu.
- „Brzdąc” reż.Ch.Chaplin,USA Temat:Rola muzyki w filmie.
- „Piotruś i wilk” - w 2008 roku zdobył Oskara Temat: O różnych technikach animacji .
Wybrane filmy stanowiły ważne i atrakcyjne narzędzie w pracy wychowawczej nauczyciela, były bardzo pomocne w rozmowach na temat wartości, modeli postępowania, czy światopoglądu. Na przykładzie prezentowanych przez filmowych bohaterów postaw i wyborów, które podejmują, dużo łatwiej było budować z uczniami dialog i angażować ich do świadomej dyskusji.
Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej – cykl „Świat filmu” to projekt, który:
-umożliwił dzieciom spotkanie z kinem(zarówno z klasyką, jak i twórczością współczesną),
-pogłębił ich wiedzę na temat sztuki filmowej,
-przybliżył dzieciom kolejne etapy pracy nad filmem,
-rozwijał ich wrażliwość i przygotowywał do samodzielnego i świadomego obcowania z kulturą,
-przyczynił się do rozwoju kompetencji w zakresie analizy i interpretacji tekstów kultury
-wspierał realizację zadań wychowawczych(przyjaź, odwaga, itp.)
Uczniowie zostali zaznajomieni z podstawami sztuki filmowej, co uzupełniło ich szkolną edukację.
ODKRYWANIE TAJEMNIC KINA MOŻE BYĆ FASCYNUJĄCA PRZYGODĄ.
[M.P.K.]